Elmoped BĂ€st i Test 2021
Elmoped BĂ€st i Test 2021
Vilken Àr den bÀsta elmopeden 2021? Vi har gjort det enkelt för dig som vill köpa en BÀst i Test elmoped genom att sammanstÀlla de senaste testerna och recensionerna pÄ den svenska marknaden. Du hittar bland annat oberoende elmoped-tester frÄn Aftonbladet och Prylsajten M3.
Oavsett om du behöver en elmoped med de bÀsta komponenterna med lÄng rÀckvidd för pendling eller en prisvÀrd och billig elmoped lÀmpad för kortare strÀckor hittar du pÄ denna sida en elmoped som uppfyller dina behov.
BĂ€sta elmopeden 2021
För dig som snabbt vill hitta en BÀst i Test elmoped har vi sammanstÀllt tvÄ bÀstsÀljare frÄn NIU. Tillverkaren NIU dominerar just nu marknaden för elmopeder och har under de senaste Ären slÀppt ett flertal populÀra modeller, bÄde som Elmoped Klass 1 (45 km/h) och Elmoped Klass 2 (25 km/h). NIU lanserade sin första elmoped för bara tre Är sedan och har sedan dess snabbt tagit över marknaden tack vare prisvÀrda elmopeder med högteknologiska komponenter och innovativa funktioner.
NIU N1S
Elmopeden NIU N1S kan anses vara den bĂ€sta elmopeden 2020, bĂ„de med tanke pĂ„ försĂ€ljningssiffrorna och hur bra den har presterat i en mĂ€ngd elmoped-tester. Med modellen N1S har NIU lyckats skapa en riktigt snygg elmoped med moderna linjer som Ă€r enkel att köra. N1S drivs av en högteknologisk elmotor frĂ„n Bosch som ger en max-hastighet pĂ„ 45 km/h. Med ett batteri med en kapacitet pĂ„ 1740 Wh klarar N1S av en rĂ€ckvidd pĂ„ 50 – 70 km. Tack vare en stor och bekvĂ€m sittdyna och med högkvalitativa dĂ€mpare tar du dig fram med god komfort oavsett underlag. FĂ„ tillgĂ„ng till en mĂ€ngd funktioner och information om din elmoped via NIU Appen
Elmoped-test: Under Prylsajten M3s senaste elmoped-test sommaren 2018 utsÄgs NIU N1S som BÀst i Test av totalt 9 st elmopeder. NÀr Aftonbladet testade elmopeder sommaren 2018 fick NIU N-serien betyget 4/5 Plus.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 1,5 kW (max. 2,4 kW). Tre olika körlÀgen.
Batteri: Lithium-ion batteri med kapaciteten 29Ah (1740 Wh) frĂ„n Panasonic. RĂ€ckvidd mellan 50 – 70 km. Laddtid: 6 h. Batteri-vikt: 10 kg. Garanti: 2 Ă„r. Portabelt batteri som Ă€r lĂ€tt att bĂ€ra med sig för laddning inomhus.
Ăvrigt: Batteriet laddas automatiskt vid inbromsning. FarthĂ„llare. Automatisk blinkningsfunktion. Ladda mobilen via USB-uttag. Uppkoppling till molnet och tillgĂ„ng till en mĂ€ngd funktioner via NIU Appen.
Vikt: 60 kg.
NIU M1 Pro
Elmopeden M1 Pro frĂ„n NIU Ă€r en prisvĂ€rd elmoped som Ă€r bĂ„de mindre, lĂ€ttare och billigare Ă€n systermodellen N1S. M1 Pro har utrustats med ett lithium-ion batteri frĂ„n Panasonic med en rĂ€ckvidd pĂ„ 51 – 65 km. Den högteknologiska elmotorn frĂ„n Bosch pĂ„ 1,2 kW ger en snabb accelereration upp till max-hastigheten 45 km/h. Tack vare NIU Appen fĂ„r du tillgĂ„ng till en mĂ€ngd funktioner direkt i telefonen, exempelvis avancerad körstatistik, larm vid stöldförsök och GPS-funktion. Det lĂ€tta batteriet som endast vĂ€ger drygt 8 kg  Àr portabelt och Ă€r enkelt att bĂ€ra med sig för laddning inomhus.
Elmoped-test: NĂ€r Prylsajten M3 testade 9 st elmopeder sommaren 2018 fick NIU M1 Pro betyget 7/10. Under Aftonbladets senaste elmoped-test fick NI1 M1 Pro betyget 4/5 Plus.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 1,2 kW. TvÄ olika körlÀgen.
Batteri: Lithium-ion batteri frĂ„n Panasonic med kapaciteten 32 Ah (1540 Wh). Ger enligt tillverkaren en rĂ€ckvidd pĂ„ 51 – 65 km. Laddtid: 6 h. Batteri-vikt: 8,3 kg. Garanti: 2 Ă„r. Batteriet Ă€r portabelt.
Ăvrigt: FarthĂ„llare. Automatisk blinkningsfunktion. Ladda mobilen via USB-uttag. Med NIU Appen kan du koppla upp dig till molnet och fĂ„ tillgĂ„ng till en mĂ€ngd smarta funktioner. NIU M1 Pro finns Ă€ven som Elmoped Klass 2 (25 km/h).
Vikt:Â 59 kg.
Pris: SlutsÄld, ersatts av den nya 2020-modellen NIU MQi+ Se aktuellt pris hos KopEnScooter.nu
Senaste elmoped-testet av Prylsajten M3
BĂ€st i test blev den bĂ€stsĂ€ljande elmopeden N1S frĂ„n NIU. Â
BĂ€st i Test: Elmopeden NIU N1S
Elmotorn arbetar tillsammans med NIUs egenutvecklade system FOC (Field Oriented Control) för att elmotorn kontinuerligt ska ge optimal kraft till bÀsta möjliga verkningsgrad för att spara pÄ batteriet. Elmopeden NS1 Àr Àven utrustad med EBS (Electric Brake System) som genererar el till batteriet vid inbromsning.
Batteriet som Ă€r utvecklat av Panasonic hĂ„ller högsta kvalitĂ© och Ă€r av typen lithium-ion. Batteriet som endast vĂ€ger 10 kg har en kapacitet pĂ„ 29 Ah. Tack vare att batteriet Àr portabelt Ă€r det enkelt att ta med sig batteriet för laddning inomhus. Â
FAKTA - NIU N1S
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 2,4 kW. Vridmoment: 120 Nm.
KörlÀgen: 3 st. Steg 1: Maximal körstrÀcka. Steg 2: Optimerad för bÄde hastighet och körstrÀcka. Steg 3: Maximal effekt frÄn motorn.
Batteri: Portabelt lithium-ion batteri frÄn Panasonic med kapaciteten 29 Ah. Batteriet har 2 Ärs garanti.
RĂ€ckvidd: 50 – 70 km, enligt tillverkaren.
Laddtid:Â 6 timmar.
Bromsar: Skivbroms, fram och bak.
Vikt: 60 kg.
Ăvrigt: FĂ„ tillgĂ„ng till en mĂ€ngd smarta funktioner via NIU Appen. USB-uttag som gör det möjligt att ladda mobilen. Automatiska blinkers. FarthĂ„llare.
Betyg 8/10: Elmopeden VĂ€ssla
FAKTA - VĂ€ssla
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 1 kW.
Batteri: Portabelt lithium-ion batteri med kapaciteten 20 Ah frÄn tillverkaren LG.
Laddtid: 5 – 6 h.
RĂ€ckvidd: 40 – 60 km, enligt tillverkaren.
Bromsar: Skivbroms fram, trumbroms bak.
Vikt:Â 60 kg.
Ăvrigt: VĂ€ssla Ă€r ett svenskt mĂ€rke men produktionen sker i Kina.
Pris: –Â
Betyg 7/10: Elmopeden NIU M1 Pro
FAKTA - NIU M1 Pro
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h. Finns Àven som Klass 2, 25 km/h.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 1,2 kW. TvÄ olika körlÀgen.
Batteri: Panasonic Lithium-ion batteri pÄ 32 Ah, motsvarande 1540 Wh. Batteri-vikt: 8,3 kg. Portabelt batteri som lÀtt att bÀra med sig. Garanti: 2 Är.
Laddtid: 6 timmar.
RĂ€ckvidd: 51 – 65 km.
Bromsar: Hydraulisk skivbroms fram, trumbroms bak.
Vikt: 59 kg.
Ăvrigt: Utrustad med automatisk blinkningsfunktion och farthĂ„llare. Möjligt att ladda mobilen via ett USB-uttag. Denna elmoped Ă€r uppkopplad till molnet, hĂ€mta hem statistik och mĂ€tdata samt fĂ„ tillgĂ„ng till en mĂ€ngd smarta funktioner via NIU Appen.
Pris: Denna modell ersÀtts under 2020 av NIU MQi+. LÀs mer om NIU MQi+ hos KopEnScooter.nu.
Betyg 7/10: Elmopeden Drax Stealth
Drax Stealth erbjuder en snabb acceleration och Àr riktigt rolig att köra tack vare körstÀllningen och de högkvalitativa dÀmparna som Àr nÄgra av de bÀsta pÄ marknaden.
FAKTA - Drax Stealth
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor med effekten 1,5 kW. TvÄ olika körlÀgen
Batteri: Portabelt lithium-ion batteri med kapaciteten 26 Ah, motsvarande 1560 Wh. Garanti: 1 Är.
Laddtid: 4 – 6 timmar.
RĂ€ckvidd:Â Upp till 60 km.
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar, fram och bak.
Vikt: 74 kg.
Ăvrigt: Det svenska mĂ€rket Drax skapades av grundarna till KopEnScooter.nu. Samtliga modeller Ă€r IP65-klassade för att klara av nordiska vĂ€derförhĂ„llanden.
Betyg 7/10: Elmopeden Viarelli Vincero Electric Lihtium
Viarelli Vincero Àr utrustad med en skön sittdyna samt vÀl tilltagna dÀmpare bÄde fram och bak vilket ger en god komfort, Àven pÄ ojÀmnt underlag som grusvÀgar. Med en kraftfull elmotor pÄ hela 3,0 kW accelerar du enkelt ifrÄn de besindrivna konkurrenterna.
FAKTA - Viarelli Vincero Electric
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor med en effekt pÄ 3,0 kW. VÀlj mellan tvÄ körlÀgen.
Batteri: Lithium-ion batter med kapaciteten 28 Ah, motsvarande 1680 Wh. Batteriet Àr portabelt. Garanti: 1 Är.
Laddtid:Â 6 – 8 timmar.
RĂ€ckvidd: 30 –Â 60 km.
Bromsar: Hydrauliska skivbroms fram och trumbroms bak.
Vikt:Â 88 kg.
Ăvrigt: Rymligt förvaringsfack under sadeln.
Senaste elmoped-testet hos Aftonbladet
Elmopderna som testades var NIU N1S, NIU M1 Pro, Rawbike, Evolite E3, VÀssla, Evolite Viverra Doohan och Drax Swift. Vi har valt att sammanfatta nÄgra utvalda elmopeder som presterade bÀst och sammanstÀllt information om allt frÄn batterikapacitet och rÀckvidd till aktuellt pris.
BÀst i Test: Elmopeden VÀssla
FAKTA - VĂ€ssla
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor frÄn Bosch. Effekt: 1 kW.
Batteri: Portabelt lithium-ion batteri med kapaciteten 20 Ah frÄn tillverkaren LG.
Laddtid: 5 – 6 h.
RĂ€ckvidd: 40 – 60 km, enligt tillverkaren.
Bromsar: Skivbroms fram, trumbroms bak.
Vikt:Â 60 kg.
Ăvrigt: VĂ€ssla Ă€r ett svenskt mĂ€rke men produktionen sker i Kina.
Pris: –Â
4/5 Plus: Elmopeden NIU N1S
Denna elmoped Àr topputrustad med exempelvis hydrauliska skivbromsar fram och bak, automatiska blinkers, farthÄllare, LED-belysning samt ett lÀtt och portabelt batteri pÄ hela 32 Ah som laddas upp automatiskt under inbromsning.
FAKTA - NIU N1S
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h.
Motor: Elmotor med effekt pÄ 2,4 kW frÄn tillverkaren Bosch. Vridmoment pÄ 120 Nm.
KörlÀgen: Tre olika körlÀgen. Steg 1: Maximal rÀckvidd. Steg 2: Balans mellan motoreffekt och rÀckvidd. Steg 3: Maximal motoreffekt.
Batteri: Lithium-ion med kapaciteten 29 Ah frÄn Panasonic. Garanti: 2 Är. Batteriet som endast vÀger drygt 8 kg Àr portabelt och Àr enkelt att bÀra med sig.
RĂ€ckvidd: 50 – 70 km, enligt NIU.
Laddtid:Â 6 timmar.
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar bÄde fram och bak.
Vikt: 60 kg.
Ăvrigt: Utrustad med farthĂ„llare och automatiska blinkers. Ladda mobilen via USB-uttag. N1S Ă€r uppkopplad till molnet vilket ger tillgĂ„ng till en mĂ€ngd funktioner via NIU Appen.
Betyg 4/5 Plus: Elmopeden NIU M1 Pro
Elmopeden M1 Pro Àr utrustad med en effektiv och högteknologisk elmotor frÄn Bosch med effekten 1,2 kW. Sittdynan som Àr mindre Àn exempelvis den pÄ N1S passar bÀst för en person och M1 Pro Àr dÀrmed inte ett lÀmpligt alternativ om du planerar att skjutsa andra.
FAKTA - NIU M1 Pro
Typ: Elmoped Klass 1, 45 km/h. Finns Àven som Klass 2, 25 km/h.
Motor: Elmotor frÄn Bosch med en motoreffekt pÄ 1,2 kW. VÀlj mellan tvÄ olika körlÀgen.
Batteri: Lithium-ion batteri pÄ 32 Ah (1540 Wh) frÄn Panasonic. Portabelt batteri som Àr lÀtt att bÀra med sig tack vare den lÄga vikten 8,3 kg. Garanti gÀller i 2 Är.
Laddtid: 6 timmar.
RĂ€ckvidd: 51 – 65 km.
Bromsar: Trumbroms bak, hydraulisk skivbroms fram
Vikt: 59 kg.
Ăvrigt: Utrustad med farthĂ„llare och automatiskt blinkning. M1 Pro Ă€r uppkopplad till molnet vilket innebĂ€r att du kan fĂ„ tillgĂ„ng till en mĂ€ngd statistik och funktioner via NIU Appen, exempelvis kan du lokalisera din M1 Pro med GPS samt fĂ„ larm vid stöldförsök. USB-uttag möjliggör laddning av exempelvis mobiltelefon.
Pris: Modellen M1 Pro ersÀtts under 2020 av NIU MQi+. LÀs mer om MQi+ hos KopEnScooter.nu
Slutsats – BĂ€sta elmoped 2020
Om du Àr intresserad av att köpa en BÀst i Test elmoped hittar du pÄ denna sida ett flertal populÀra alternativ. En tillverkare som sticker ut frÄn mÀngden och som Äterkommande fÄr höga betyg i bÄde svenska och internationella elmoped-tester Àr NIU. NIU har bara pÄ nÄgra Är helt tagit över marknaden, vilket till stor del beror pÄ tvÄ stora crowdfunding-kampanjer i början av bolagets uppstart.
För dig som letar efter en elmoped av högsta kvalité med lÄng rÀckvidd och god komfort för lÀngre pendlingsstrÀckor pÄ varierende underlag rekommenderas flaggskeppsmodellen N1S. Systermodellen M1 Pro passar perfekt för dig som Àr ute efter en mindre och lÀttare elmoped som passar bÀst i citymiljö. M1 Pro ersÀtts under 2019 med den nya modellen M+.
Allt du behöver veta om elmopeder
Vilka Àr fördelarna jÀmfört mot bensindriva mopeder?
- Elmopeder Àr helt tystgÄende och du slipper allt oljud frÄn motor och avgassystem.
- Med en elmoped undviker du ocksÄ dÄlig lukt samtidigt som du slipper oroa dig för att andas in hÀlsoskadliga avgaser.
- Elmopeder Àr har avsevÀrt lÀgre driftkostnader jÀmfört mot en bensindriven moped. El för att ladda batteriet Àr billigare Àn bensin och andra fossila brÀnslen.
- Billigare service tack vare fÀrre rörliga delar och att det inte finns nÄgon olja i motorn.
- Vissa försÀkringsbolag ger en lÀgre kostnad för elmopeder.
- Elmopeder Àr ett mer miljövÀnligt transportmedel. Bensindrivna mopeder anvÀnder fossila brÀnslen som vid förbrÀnning i motorn orsakar utslÀpp av hÀlsofarliga partiklar samt vÀxthusgaser som koldioxid som bidrar till vÀxthuseffekten. I Sverige har vi god tillgÄng till el frÄn förnyelsebara energikÀllor med lÄg pÄverkan pÄ klimat och miljö.
Vilka Àr för- och nackdelarna jÀmfört mot pendling med elcykel?
Om vi jÀmför elmopeden mot elcyklar finns det bÄde för- och nackdelar. Exempel pÄ fördelar:
- En elmoped lÀmpar sig bÀttre för lÀngre pendlingsstrÀckor pÄ grund av den goda komforten tack vare en skönare sadel och bÀttre dÀmpare.
- Bredare dÀck och den högra vikten gör elmopeden stabil pÄ vÀgen vilket kan bidra till en ökad kÀnsla av trygghet.
- Med en elmoped fÄr du bÀttre skydd mot vÀder, vind och smuts.
- Med en elmoped fÄr du bÀttre förvaringsutrymme tack vare utrymmet under sadeln som Àr lÄsbart. För ytterligare förvaringsutrymme har du möjligt att köpa till en packbox.
NÄgra nackdelar skulle kunna vara följande:
- Med en Klass 1 Elmoped (45 km/h) fÄr du inte köra pÄ cykelbanor. DÀremot har du möjlighet att köra pÄ cykelbanor med en Klass 2 Elmoped (25 km/h).
- Elmopeder krÀver en trafikförsÀkring.
- Elmopeder Àr mer otympliga och Àr inte lika enkla att stÀlla in i ett förrÄd eller kÀllare för förvaring.
Vilka elmopeder omfattas av elfordonspremien?
- TvÄ hjul och en effekt som inte överstiger 4 kW, alternativt
- Tre hjul, en vikt av högst 270 kg samt en effekt som inte överstiger 4 kW, alternativt
- Fyra hjul, en vikt av högst 425 kg samt en effekt som inte överstiger 4 kW, alternativt
- Fyra hjul, ett karosseri med högst tre dörrar, en vikt av högst 425 kg och en effekt som inte överstiger 6 kW.
Du kan lÀsa mer om elfordonspremien pÄ NaturvÄrdsverkets hemsida hÀr.
Hur snabbt gÄr en elmoped?
Hur lÄngt kommer jag pÄ ett fulladdat batteri?
- Underlag och terrÀng.
- KörlÀge och körstil. De flesta modeller har minst tvÄ körlÀgen, ett som prioriterar maximal rÀckvidd och ett som prioriterar maximal effekt frÄn elmotorn.
- Utomhustemperaturen. SÄ fort som utomhustemperaturen understiger 25 grader pÄverkas batterikapaciteten negativt.
- Förarens vikt.
Vad Àr driftkostnaden för elmopeder?
För att exempelvis ladda batteriet i NIU N1S med kapaciteten 29 Ah och spÀnningen 60 V krÀvs 1,74 kWh. Med ett elpris pÄ 1,5 kr/kWh blir kostnaden för att ladda batteriet 2,6 kr.
Med en genomsnittlig rÀckvidd pÄ 6 mil blir driftkostnaden för brÀnsle endast 0,43 kr per mil.
Förutom elkostnaden för att ladda batteriet krÀver elmopeden service, exempelvis utbyte av slitage-delar som dÀck och bromsar. Service och underhÄllskostnaden Àr billigare Àn bensindrivna alternativ tack vare fÀrre rörliga delar och att motorn saknar olja.
Elmoped Klass 1 och 2, vad Àr skillnaden?
En moped Klass 2 definieras som ett motorfordon med tvÄ, tre eller fyra hjul som Àr konstruerat att framföras i maximalt 25 km/h. Motoreffekten fÄr inte överstiga 1 kW. En moped Klass 2 behöver inte registreras och trafikreglerna Àr detsamma som för cyklar.
Du kan lÀsa mer om definitionen av Moped Klass 1 och Klass 2 pÄ Trafikverkets hemsida hÀr.